هدف اصلی این پژوهش بررسی سواد رسانه ای و شیوه های فرزند پروری در نحوه استفاده نوجوانان از شبکه های اجتماعی
می باشد . در بین رسانه های متنوع و نوین می توان از شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزار ارتباطی در
ایران و نیز سراسر دنیا یاد کرد و امروزه نقش مهمی درزندگی افراد بازی می نماید . از آنجا که با نزدیك شدن به سنین
نوجوانی ،اهمیت نقش رسانه ها و تأثیری که بر نوجوانان میگذارد بیشتر میشود، به نظر میرسد نگرانی والدین از تأثیرشبکه
های مجازی بر فرزندان نوجوانشان، بیشتر میشود و نظارت خود را در شبکه های اجتماعی نوجوانان بیشتر میکنند.با توجه به
اهمیت بیشتر شیوه های فرزندپروری در تربیت فرزند، به نظر میرسد سواد رسانهای هم در نظارت بر مصرف شبکه های
اجتماعی فرزندان هم نقش پررنگ تری را ایفا میکند در پژوهش حاضر، برای گردآوری اطالعات از مصاحبة عمقی نیمه
ساخت یافته استفاده شده است .نمونه مورد نظر 30 نفر از اولیا که هم خوشان و هم فرزندانشان سابقه عضویت در شبکه
های اجتماعی دارند مصاحبة عمیق شد و تأثیر سواد رسانه ای بر شیوه های کنترل فرزند پروری بر استفاده از شبکه های
احتماعی نوجوانان بررسی و دسته بندی شد . نتایج نشان می دهد آموزش سواد رسانه ای اولیا، مهم ترین عامل در انتخاب
استراتژی کنترلی بر مصرف برنامه های شبکه اجتماعی نوجوانان است وفقدان سواد رسانه ای اولیا یا استفاده از شیوه های
فرزند پروری نامناسب بر شیوة کنترل مصرف رسانه ای نوجوانانشان تأثیرات نامناسبی می گذارد
بدون دیدگاه